bankroet - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Annelot Geffen - WaarBenJij.nu bankroet - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Annelot Geffen - WaarBenJij.nu

bankroet

Door: adtjeoppadje

Blijf op de hoogte en volg Annelot

13 Oktober 2011 | Indonesië, Bali

G'day mate!

Tis wel weer ns tijd voor een verhaaltje dacht ik zo! Ben nog steeds ergens halverwege India blijven hangen dus ik zal er even doorheen racen zodat ik een keertje bij ben!

Dusja na de roadtrip door klein israel ofwel kinnaur valley (oh god dit was gewoon 15 juli, 3 maanden geleden, hoe schandalig loop ik achter haha) waren mama en mijn zuske er dus en toen zijn we nog even in manali gebleven en daar mijn verjaardag gevierd, de natste en vroeg-naar-bedste ooit. tijd om weg te gaan uit manali en weer terug gegaan naar dharamsala en daar weer naar tushita geweest voor een paar teachings van een britse non die 12 jaar in een grot gewoond heeft (iemand cave in de snow gelezen toevallig?). Toen naar amritsar gegaan voor de golden tempel, de heilige tempel van de shikhs. Of zou het zijn Sick's want ze moeten allemaal hun haar laten groeien, die ze in een panty of tulband op hun hoofd proppen en een wapen dragen, een enorm zwaard meestal. (die zie je trouwens overal ook in de treinen enzo van die kinders met een zwaard en niet eentje van de intertoys..) en nog de grens van aardsvijhand pakistan afgesloten wat hilarisch was omdat aan beide kanten van de grens iedereen zo hard mogelijk moest schreeuwen. En wat kunnen blote buiken sari's wel wat burka's niet kunnen: dansen! dus stond iedereen aan de india kant midden op de grensovergang te dansen.. tjaa seb kuch mi lega!
Toen vonden we opeens een goedkope vlucht naar Leh, enig minpuntje was dat het diezelfde dag nog verstrok uit delhi dus als een gek naar delhi gegaan en hup in het vliegtuig naar Leh. (Leh ligt in Ladahk en ergens ver in de himalaya wat maar 2 maanden per jaar begaanbaar is en op 3600 meter ligt)
In zuurstofloos Leh aangekomen en eerst moeten wennen aan de hoogte. Maar wat een landschap!! En vanuit de kamer gewoon uitzicht op de himalaya. Vlakbij Leh is de hoogste weg ter wereld die over een pas van ong. 5600 meter gaat. En wat doe je dan als hollanders, fietsen! Gelukkig brengen ze je omhoog en mag je dan lekker naar beneden rollen, idiaal! Alleen is de hoogste berg in nl een stoeprand en niet 5600 meter duss daarboven viel ik bijna flauw van zuurstofgebrek. Meteen maar een paar persoonlijke records gebroken als hoogste bakkie thee en hoogste wc ter wereld, ja als je er dan toch bent!

Dat fietsen beviel wel goed dus wij dachten slim te zijn en een trekking niet te gaan lopen maar te fietsen maar helaas moest je dan een andere wegpakken die echt heeel erg om was en allerlei passen over ging en dus super zwaar was! bovendien hield 1 fiets het voorgezien. (maarja je bent in India dus wat doe je dan: bel de fietswinkel en ze sturen je een nieuwe fiets boven op het dak van de local bus, en de kapotte geef je dan mee terug aan de bus, seb kuch mi lega!). Daarna naar srinigar gegaan, zon 17 uur durende rit over allerlei hoge passen en enge weggetjes in het donker + door het 1na koudste dorp ter wereld. Nog 1 nachtje p het dallake geweest, mooi! En toen was het tijd om afscheid te nemen van mama en lien en kreeg ik weer heimwee naar pindakaas. Dus ik ging weer terug naar dharamsala! hoe doedegijdat? 10 uur naar Jammu (ondertussen de leuke indiase verkeersborden lezend: Don't gossip, Let him drive! en drinking wisky, driving risky) 2 uur naar pathankot en toen nog 4 uur en was ik eindelijk in dharamsala voor de 3e keer. De 10 daagse stilte meditatiecursus nog maar een keer overgedaan en wat ik vooral geleerd heb is dat ik gewoon niet serieus kan zijn. (nee ff serieus nu he, heb er wel wat goede dingen uitgehaald hoor!) daarna dacht ik wel een leuk idee om met zn alle wat te drinken ofzo, dus feestje georganiseerd! Super leuk, iedereen dansen en de locals hadden de nacht van hun leven! En de eigenaren trouwens.. Ik dikke vrienden gemaakt aangezien ik het had georganiseerd haha kreeg de rest van de week alles gratis! Paar dagen weer aan het tushita syndroom geleden en vooral rondgehangen en bier gedronken. En toen kwam de Dalai Lama weer, dus weer naar zijn teachings geweest. Ik ben echt geen zweefteef maar die man is echt speciaal!! En perongeluk kwam ik gewoon helemaal vooraan toen hij naar buitenliep waar hij iedereens hand schud, maar ik was zo in shock dat ik daar stond dat ik niet wist wat ik moest doen dus geen hand geschut met de dalai lama maaar onze blikken kruisten wel heel even van 10 cm afstand en dat was WAUW!

Tijd om te gaan voordat ik dalijk ook mn hoofd kaalscheer en ben ik met een meisje naar rajasthan gegaan. er ging alleen een trein vanaf amritsar duss wij dachten die wel even te pakken met 3 uur speling. Nou nee zo werkt dat niet in India want toen we na 10 uur eindelijk in amritsar waren en de brug over het spoor opreden reed onze trein onder ons weg, hoe kut je trein op 5 minuten missen op een hele dag! en helaas gaat die niet zoals bij de Ns dan een halfuurtje later, neee 3 dagen later! dus uiteindelijk een bus gevonden naar jaipur. want we waren de regen zat. nou, 20 uur later in jaipur wat denk je DE EERSTE REGEN IN HET JAAR DIE DAG! hoe zuur kan je het hebben! Beetje in de paleizen van de maharadja's rondgehangen (die allemaal open zijn want ja het regent daar toch nooit ahuuum) wel heel mooi! en daarna naar heilige plaats pushkar gegaan, ook mooi en vooral veel geshopt! enigsinds vreemd was de menukaart met omelettes without egg (die zijn verboden in heilige plaatsen..) Toen naar Udaipur, ook heel mooi en de laatste dag bleek er een festival te zijn, super gaaf! Allemaal van die vuurspuwers en vuurdansers enzo (gewoon kinders van een jaar of 10 die dat doen) en zwaardvechten enzo (jaar of 7 denk k). Seb kuch mi lega momentje, een jongen die in de optocht de tempel met de god erin op zijn schouders draagt en een hele ceremonie uitvoert heeft een tshirt aan met God is dead, en dat kan niemand wat schelen haha!
en toen was het tijd om naar mumbai te gaan om vanuit daar naar Bali te vliegen! Helaas werd ik tijdens de 20 uur durende busrit ziek (voor de 3e keer als ik wegga uit india, bizar!) en miste ik daardoor het festival in Mumbai want ik voelde me zo beroerd dat ik linea recta naar het vliegveld gegaan ben. helaas mocht ik er pas 3 uur voor vertrek in (ik had nog 10 uur te gaan). Een dokter kwam die me wat antibiotica had gegeven en dus ging ik lekker tussen alle zwervers op de grond proberen te slapen terwijl al die indiers foto's van zon blonde zwerver zitten te maken. gelukkig kreeg ik later een persoonlijke bodyguard incl geweer van 2 meter (ik weet eigenlijk niet wat nou beter was). toen nog een paar heeerlijke uurtjes vliegen met dank aan airasia voor het halfvolle vliegtuig waardoor ik 5 stoelen had, eindelijk kunnen slapen!

Nog een overstap in KL en toen was ik in Bali! Had het idee dat ik van mars afkwam.. geen gaten in de wegen geen koeien geen irritante fotos makende indiers en, dronken australiers om 12 uur smiddags! En duuur!! Kon niks goedkoop vinden om te tukken al was ik daar na 2 nachten zonder slaap + koorts wel aan toe. dus een scooter gehuurd en hop met heel mn tas plus gitaar erop half bali afgecrost. Savonds toch nog maar een dansje gewaagd in de skygarden, nou daar is het dobbelen in de bolle niks bij.. Iedere avond gratis drank van 10 tot half 12. en nee geen aftanse tankschuur met waterig bier maar een supermooie club met gratis cocktails. nice! Mr was nog steeds niet topfit dus daarna rechtstreeks naar gili air gegaan (dankzij gebrek aan slaap niks meegekregen van de 8uur durende slow boat), super mooi bounty eiland. Daar gemeet met een oude bekende uit duuve en uiteindelijk daarmee heel indonesie verder mee gereisd, bizar maar super gezellig! Begon alleen weer niet echt met relaxen want toen ik aankwam bleek er een fullmoon party te zijn op het buureiland. kapitein spendeerde alleen zn overtocht geld aan bier waarna we m na een uur katjelam over het strand zagen struinen haha en konden we dus niet meer terug. dagen erna eindelijk gerelaxed en beetje bijgekomen en daarna naar lombok gegaan en met een scootertje beetje rondgereden. Ergens vrienden gemaakt met een paar locals in een pakeergarage en daar lekker locale arrak (puur vergif) lopen wegtikken om vervolgens in een restaurant te gaan slapen omdat het zonde was om een kamer te betalen voor zon kort nachtje. Toen weer naar bali en een week niks anders gedaan dan (gratis!) gefeest. Oh trouwens, 'gratis' is in indonesisch ook gewoon gratis, alles wat met geld te maken heeft is nog nederlands(als je afdingt hoor je dan ook meteen: bankroeet!) Maargoed, hoogtepunt: Macdonalds delivery op bed als je een kater hebt. Dieptepunt: een Nederlandse marrokkaan die een hekel had aan bali omdat hij hardcore feesten mistte (en dat 5 x pm herhaalde) 'serieus joh, die nazi's doen me niks, maar hier ben ik gewoon al 3 x geript!) toen naar Ubud een klein dorpje maar viel een beetje tegen helemaal nadat een hond me had gebeten en ik in de stress zat over rabies (maar goddank bleek die gevaccineerd). Toen weer naar Kuta waar ik verslaafd ben geraakt, dit x niet aan gratis cocktails maar aan surfen, echt super leuk is dat en kan al staan!

En toen begon mn visum af te lopen en was het tijd om weer door te gaan waardoor ik opeens met een ticket naar australie voor 2 dagen later in mn hand stond! En daar ben ik nu dus! Met de bus naar het huis gegaan van een vriendinnetje die ik ken uit India, wat me net zoveel koste als een prive taxi in Indonesie voor een dubbele afstand en een prive taxi in India voor een heel jaar. Ga hier dan ook proberen werk te vinden, en had al meteen de 1e dag werk gevonden in een leuke bar! Probeer alleen proberen nog om in de mijnen werk te vinden want daar verdien je echt een fortuin!! (en hopelijk vind ik dat snel want het is hier zoo duur, 3x raden hoeveel bier je kunt halen voor 70 dollar..) Gelukkig slaap ik gratis bij dat meisje, super chill!!! Zelf is ze nu alleen voor een optreden in Sydney maar mag gewoon haar kamer hebben voor de rest van de week dus dat is top! Nouu deze post mag in de krant want na 3 maanden loop ik gewoon weer eens bij!! (kun je nagaan hoe erg ik me verveel hier haha) Laat een berichtje achter want ik begin wel een beetje heimwee te krijgen! dikke kus en no worries mate!

• 12 Oktober 2011 - 17:00

Pim:

Atje, atje, atje, ik snap geen reet van jouw berichtje :P dat je er doorheen bent geraasd mag duidelijk zijn! Al die gekke namen, dat is alsof ik eventjes 3maanden hier vertel met alle spaanse namen van alles en iedereen ;) Maar vertrouw erop dat je er goed van geniet! Besos!

• 12 Oktober 2011 - 17:58

Mama:

Hey Schat dat is het wel weer ff in een notendop!! Waarom word je geen schrijfster of journalist?? Je schrijft zo ontzettend leuk, dan ga ik later wel redigeren!! (taalfoutjes enzo hihi)
    Gelukkig heb ik je al vaker op de chat gehad en was al weer bij maar toch nog heel erg leuk om dit hilarische verslag te lezen!! Heel veel succes met werk zoeken daar mate!!xxx

• 12 Oktober 2011 - 20:01

Wim En Els:

Bijzonder weer Annelot zo'n manier van leven in uitersten: stilte meditatie, bijzondere ontmoeting, feesten, dansen, drinken en nog meer feesten en drinken. Geniet er van.
    Wim en Els

• 12 Oktober 2011 - 21:00

Jolien:

heee lot! hahah lekker kort maar krachtig jezus man het is al 3 maanden geleden dat we bij jou waren.. oo ik mis het ! En ik mis jou! ik was zaterdag in de bolle jammer dat je er niet bij was! sorry ik was vanmiddag toch al ineens weg dus reageerde ik niet meer! ik heb heimwee naar jou hahaha xxx kusje van je zusje

• 13 Oktober 2011 - 01:07

Anjo:

Adtje! :) Leuk om in 5 minuten je afgelopen 3 maanden te horen, haha. Slapen in een restaurant? Gitaar? Jij reist duidelijk héél anders dan wij. Maar wel leuk! Ik kijk uit naar de foto's met een hoogblonde Adtje met zwarte wangetjes van de mijnen, haha! Maar ga maar flink cashen, want hier kan het af en toe ook wel duur zijn (al spant Australie de kroon, hoor ik van veel mensen die we hebben ontmoet en daar zijn geweest). Low budget leven dus en alles sparen voor het komende half jaartje! Leuk dat je mama en zus zijn langsgekomen trouwens. Fijn om weer mensen van thuis te zien, toch? Ik hoop jou en Pim dan ook in B-A te zien over een paar maanden, al vrees ik dat je dan nog niet genoeg hebt binnengetikt om hier een half jaar te vertoeven.. Heb maar geen heimwee, je bent zo weer thuis!!
    Dikke kus!!

• 14 Oktober 2011 - 09:04

Oma Clasine:

Wij lezen je verslagen met ontzettend veel plezier!En wel een paar keer.Een andere wereld. Schrijf je zo uitgebreider op je hotmail!